Dmitry Glukhovsky - Soumrak

Soumrak působí jako jeden z mnoha dílů kresleného seriálu Scooby-Doo. Autor nám servíruje záhadu za záhadou, napětí se však nachází někde v bodu nula a nakonec vám představí šokující odhalení, které působí vlastně trochu trapně. Konečné rozuzlení je totiž rozpačité podobně, jako by autor na konci napsal, že se to všechno odehrálo ve snu hlavního hrdiny. Kde mi proplatí čas a peníze věnované Soumraku? Zkusím se zeptat v kanceláři prezidenta republiky, tam prý mají nějaké konexe s Ruskem. 

Soumrak je příběh ruského překladatele, kterému se do rukou dostal záhadný rukopis španělského conquistadora z 16. století. Překladatele rukopis pohltí natolik, že se k jeho povaze ťulpase přidá i bujná fantazie hraničící s halucinováním. A tak jsem měl občas pocit, že mi frajer popíjející čůčo na hlaváku vykládá o svém životním tripu. Ne, milé děti, drogy jsou špatné a tak se vysvětlení nachází poněkud jinde. A je o fous blbější, než kdyby hlavní hrdina fetoval.

Celá kniha je psána naivně a čtenářovu pozornost udržuje dost nevyváženě. Přitom Glukhovsky píše docela dobrý a zajímavý věci. Jen tomu snad vždycky něco chybí. Knihu hodnotím jako vyřešení zapeklitého a absolutně neděsivého případu, během něhož brejlatá Velma dělá chytrou, Shaggy se roztřeseně skrývá za jejím oranžovým svetrem, Scooby-Doo vydává ty svoje pazvuky a myslí na hot dog, zrzka natřásá šátkem a blonďák odhalí tvář zlotřilého ducha. Pod maskou se nakonec neskrývá nikdo jiný než Jiřina Bohdalová.

Komentáře

  1. Od Glukovského jsem četla Akorát Metro 2033, Metro 2034 a Metro 2035. Soumrak neznám. Z tvého popisu se však nemůžu ubránit dojmu, že byla možná určen pro mládež, jen to autor jaksi zapomněl zmínit. Tudíž tam nemůže být nic vyloženě děsivého, ani nic složitého. Ale nevím. Nikdy jsem tuto knihu jsem nikdy v ruce neměla. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já samozřejmě trochu přeháním, když to srovnávám s kresleným seriálem, ono tam je pár docela brutálních scén. Někde knihu dokonce považují za horor. No, za mě to je horor slabej jak desítka Radegast po vypité láhvi slivovice. Metro 2033 je rozhodně lepší, Metro 2034 mi přišlo srovnatelně slabý.

      Vymazat
  2. :DDDD
    Tak to si nepřečtu. Připomnělo mi to knížku, kde se vyřešily vraždy na posledních 10 stránkách a vrahem byla úplně nová postava nějakého náboženského fanatika :) what... no, byl to Hadrový panák (myslím) a měl reklamu po celé Praze. To mě někdy tak sere, že úplně debilní knížky mají tu největší propagaci..
    Jinak od Glukhovskeho jsem četla kdysi Metro 2033 a myslím, že mě to docela i bavilo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je určitě detektivka a už samotnej název mě nudí k smrti :D Čímž jsi mi vlastně vnukla myšlenku, že Soumrak je taky trochu detektivka. A docela blbá detektivka. Se divím, že to není bestseller :D

      Metro 2033 jsem četl a bavilo mě to moc, teda původně jsem nadšením nevýskal, ale po přečtení docela špatnýho Metra 2034, jsem musel uznat, že první Metro je vlastně super knížka :D

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

James Clavell - Šógun

Ladislav Fuks - Pan Theodor Mundstock

Jack London - Tulák po hvězdách