Jan Němec - Možnosti milostného románu

Já vidím pouze dvě možnosti milostného románu. Skončí to dobře nebo to skončí blbě. Jenže tak jednoduchý to asi nebude, co? Láska je totiž nevyzpytatelná čarodějka, umí člověka omámit svou sladkou chutí, ale po čase umí i nepříjemně zhořknout. To je život. Láska je hořká. Bohudík. Láska je vlastně takovej Radegast. Ale dost stupidních přirovnání, takhle tady budem do večera. Nebo do rána. Nevím, kdy tohle zrovna čteš, kámo. 

Jan Němec píše fakt dobře a já mu to většinu času žral i přesto, že se jeho kniha vymyká typičtějším kouskům v mojí knihovně. Naštěstí nejsem žádná konzerva a jestli jo, tak jen taková ta se snadným otvíráním, takže zvládnu přečíst kdeco. Zvládl jsem i tohle, ani to moc nebolelo. Ačkoliv na můj vkus víkendového alkoholika se tam nějak málo pilo. Především tam bylo málo piva. Potřeboval bych asi román, kde se pije pivo furt. Ano, pane Hrabal, myslím na vás. 

Ale nakonec asi jo, bylo to dobrý. I když bych ocenil, kdyby to bylo trochu kratší. Vypravěč mi totiž postupem času připadal jako čím dál větší kretén, ačkoliv to byl pořád stejnej kretén. I tak jsem se v knize našel. Bývám totiž taky slušnej kretén. Často jsem se viděl v různých situacích všedního dne nebo myšlenkách autora. V parku na Špilberku s lahví vína v jedné ruce a něžným bokem spanilé dívky v druhé. Ztotožňoval jsem se s těmi častými povzdechy překvapeného třicátníka. Utvrzoval se v názoru, že Brno je prostě super. Možnosti milostného románu opravdu není kniha pro mě, ale občas umí pěkně zahrát na strunu romantika v duši, a ony tyhle chvíle vyhrávající milostnou píseň, jsou taky v životě potřeba. 


Komentáře

  1. Dočetl jsem před dvěma týdny, ale článek bude později. Každopádně postřehy už mám pohromadě a ano, se zhodnocením vypravěče souhlasím :).
    Jinak mě ale ten guláš stylů a experimentů s možnostmi románu neskutečně štval. Nafukoval to zbytečně a předváděl tak maximálně to, co nedělat. A taky to, že si s čtenářem pohrává, ba přímo jím pohrdá.
    Nejlepší pasáže byly ty klasické, normální - v nichž ukázal svůj plný bohatý styl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, já musím říct, že takovejch posledních stopadesát stran mě už absolutně nezajímalo. Němec psát umí, ale občas si zbytečně nahoňoval ego něčím, co jde fakt mimo mě.

      Vymazat
    2. Tak už mám ten článek: https://blog.wuwej.net/2021/11/06/jan-nemec-moznosti-milostneho-romanu.html

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

James Clavell - Šógun

Ladislav Fuks - Pan Theodor Mundstock

Jack London - Tulák po hvězdách